Zmiany w zasadach wykonywania lotów BVLOS

Informacje dotyczące zmian wprowadzonych nowym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 20 grudnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków

  1. Zmiany w zasadach wykonywania lotów BVLOS
  2. zmiany w przeprowadzaniu szkoleń BVLOS

1. Zmiany w zasadach wykonywania lotów BVLOS

Podział lotów BVLOS na mniejsze kategorie:

  • loty operacyjne  realizowane w ramach lub na potrzeby działań:
  1. a) lotnictwa państwowego,
  2. b) Służby Celno-Skarbowej,
  3. c) związanych z zapobieganiem lub zwalczaniem klęsk żywiołowych lub katastrof,
  4. d) związanych z systemem opieki zdrowotnej,
  5. e) poszukiwawczych lub ratowniczych,
    f) związanych z ochroną bezpieczeństwa wewnętrznego państwa,
    g) związanych z rozpoznawaniem zagrożeń z zakresu bezpieczeństwa i ochrony środowiska
  • loty specjalistyczne realizowane w ramach lub na potrzeby działań
  1. a) dozoru, monitoringu, kontroli lub ochrony:
    – obiektów inżynierii lądowej lub wodnej w rozumieniu PKOB,
    – obszarów leśnych lub wodnych,
    – osób lub mienia,
    b) działań:
    – geodezyjnych,
    – związanych z gospodarką rolną lub leśną;
    c) lotów badawczych, testowych, próbnych lub demonstracyjnych;  
  • loty automatyczne realizowane w ramach lub na potrzeby działań
  1. a) dozoru, monitoringu, kontroli lub ochrony:
    –  obiektów inżynierii lądowej lub wodnej w rozumieniu PKOB,
    –  obszarów leśnych lub wodnych,
    b) działań agrolotniczych,
    c) dostaw medycznych,
    d) lotów badawczych, testowych, próbnych lub demonstracyjnych
  • loty szkoleniowe  realizowanych w ramach działalności szkoleniowej, o której mowa w art. 95a ustawy.

Dodatkowo:

  • BVLOS TYLKO DLA PODMIOTÓW, KTÓRE MAJĄ ZGODĘ ULC
  • LOTY ZGŁOSZONE CO NAJMNIEJ 7 DNI WCZEŚNIEJ
  • MAKSYMALNY PUŁAP TO 120M NAD ZIEMIĄ
  • MAKSYMALNA MASA STARTOWA NIE WIĘKSZA NIŻ 25KG
  • BVLOS JEDYNIE DLA DRONÓW WPISANYCH DO EWIDENCJI STATKÓW POWIETRZNYCH ULC
  • KONKRETNE WYMOGI CO DO WYPOSAŻENIA:

– światła nawigacyjne

– telemetrię z bieżącymi parametrami lotu

– urządzenie do lokalizacji podstawowej

– urządzenie do lokalizacji awaryjnej

– FAILSAFE

– rejestrator parametrów lotu

– kamera do obserwacji otoczenia

2. Zmiany w prowadzeniu szkoleń BVLOS co się zmienia?

  • dodanie ćwiczeń w formie analizy przypadku

–  opracowanie wzoru zgłoszenia lotu do FIS

– komunikacja z ATC

– zgłaszanie lotu w RMZ

– komunikacja z ATZ, MCTR i MATZ

– wypełnienie wniosku o określenie warunków lotu w CTR

– wypełnienie wniosku do SOP

– zgłoszenie wypadku lotniczego

– uzyskanie zgody na lot BVLOS bez wymogu wydzielenia strefy

  • Doprecyzowania eliminujące możliwość interpretacji

– doprecyzowanie min. czasu szkolenia praktycznego na ziemi na 3H które musi zostać wpisane w kartę szkoleniową. Wcześniej określał to sam podmiot. Zazwyczaj było to 1,5h-2h

  • Dodatkowe zagadnienia w części teoretycznej

– nowe zasady wykonywania lotów

– omówienie innych, niewynikających z Prawa lotniczego przepisów prawa, wpływających na wykonywanie lotów

– omówienie UTM

– omówienie SORA

– nacisk na znajomość rozporządzenia wyłączającego z zakresu załączników 6, 6a i 6b

– loty automatyczne

  • Aktualizacja ćwiczeń praktycznych 

– zmiany w opisach ćwiczeń praktycznych

–  dokładne kryteria zaliczenia każdego z ćwiczeń

  • Podczas szkolenia praktycznego w locie jeden instruktor nadzoruje tylko jednego kursanta
  • Wyznaczono konkretny czas ćwiczeń w locie:

– doprecyzowanie pojęcia ćwiczenia w locie i ustalenie na 10h(przez taki czas dron musi być w powietrzu na jednego kursanta). Wcześniej czas zajęć praktycznych był dużym workiem wynosił 15h i w jego skład wchodziło: 7h czasu na symulatorach(aktualnie sesje symulatorowe nie wliczają się do godzin szkoleniowych BVLOS), 1,5h-2h czasu zajęć praktycznych na ziemi oraz 6h-6,5h ćwiczeń w samym locie.