Informacje dotyczące zmian wprowadzonych nowym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 20 grudnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków
- Zmiany w zasadach wykonywania lotów BVLOS
- zmiany w przeprowadzaniu szkoleń BVLOS
1. Zmiany w zasadach wykonywania lotów BVLOS
Podział lotów BVLOS na mniejsze kategorie:
- loty operacyjne realizowane w ramach lub na potrzeby działań:
- a) lotnictwa państwowego,
- b) Służby Celno-Skarbowej,
- c) związanych z zapobieganiem lub zwalczaniem klęsk żywiołowych lub katastrof,
- d) związanych z systemem opieki zdrowotnej,
- e) poszukiwawczych lub ratowniczych,
f) związanych z ochroną bezpieczeństwa wewnętrznego państwa,
g) związanych z rozpoznawaniem zagrożeń z zakresu bezpieczeństwa i ochrony środowiska
- loty specjalistyczne realizowane w ramach lub na potrzeby działań
- a) dozoru, monitoringu, kontroli lub ochrony:
– obiektów inżynierii lądowej lub wodnej w rozumieniu PKOB,
– obszarów leśnych lub wodnych,
– osób lub mienia,
b) działań:
– geodezyjnych,
– związanych z gospodarką rolną lub leśną;
c) lotów badawczych, testowych, próbnych lub demonstracyjnych;
- loty automatyczne realizowane w ramach lub na potrzeby działań
- a) dozoru, monitoringu, kontroli lub ochrony:
– obiektów inżynierii lądowej lub wodnej w rozumieniu PKOB,
– obszarów leśnych lub wodnych,
b) działań agrolotniczych,
c) dostaw medycznych,
d) lotów badawczych, testowych, próbnych lub demonstracyjnych
- loty szkoleniowe realizowanych w ramach działalności szkoleniowej, o której mowa w art. 95a ustawy.
Dodatkowo:
- BVLOS TYLKO DLA PODMIOTÓW, KTÓRE MAJĄ ZGODĘ ULC
- LOTY ZGŁOSZONE CO NAJMNIEJ 7 DNI WCZEŚNIEJ
- MAKSYMALNY PUŁAP TO 120M NAD ZIEMIĄ
- MAKSYMALNA MASA STARTOWA NIE WIĘKSZA NIŻ 25KG
- BVLOS JEDYNIE DLA DRONÓW WPISANYCH DO EWIDENCJI STATKÓW POWIETRZNYCH ULC
- KONKRETNE WYMOGI CO DO WYPOSAŻENIA:
– światła nawigacyjne
– telemetrię z bieżącymi parametrami lotu
– urządzenie do lokalizacji podstawowej
– urządzenie do lokalizacji awaryjnej
– FAILSAFE
– rejestrator parametrów lotu
– kamera do obserwacji otoczenia
2. Zmiany w prowadzeniu szkoleń BVLOS co się zmienia?
- dodanie ćwiczeń w formie analizy przypadku
– opracowanie wzoru zgłoszenia lotu do FIS
– komunikacja z ATC
– zgłaszanie lotu w RMZ
– komunikacja z ATZ, MCTR i MATZ
– wypełnienie wniosku o określenie warunków lotu w CTR
– wypełnienie wniosku do SOP
– zgłoszenie wypadku lotniczego
– uzyskanie zgody na lot BVLOS bez wymogu wydzielenia strefy
- Doprecyzowania eliminujące możliwość interpretacji
– doprecyzowanie min. czasu szkolenia praktycznego na ziemi na 3H które musi zostać wpisane w kartę szkoleniową. Wcześniej określał to sam podmiot. Zazwyczaj było to 1,5h-2h
- Dodatkowe zagadnienia w części teoretycznej
– nowe zasady wykonywania lotów
– omówienie innych, niewynikających z Prawa lotniczego przepisów prawa, wpływających na wykonywanie lotów
– omówienie UTM
– omówienie SORA
– nacisk na znajomość rozporządzenia wyłączającego z zakresu załączników 6, 6a i 6b
– loty automatyczne
- Aktualizacja ćwiczeń praktycznych
– zmiany w opisach ćwiczeń praktycznych
– dokładne kryteria zaliczenia każdego z ćwiczeń
- Podczas szkolenia praktycznego w locie jeden instruktor nadzoruje tylko jednego kursanta
- Wyznaczono konkretny czas ćwiczeń w locie:
– doprecyzowanie pojęcia ćwiczenia w locie i ustalenie na 10h(przez taki czas dron musi być w powietrzu na jednego kursanta). Wcześniej czas zajęć praktycznych był dużym workiem wynosił 15h i w jego skład wchodziło: 7h czasu na symulatorach(aktualnie sesje symulatorowe nie wliczają się do godzin szkoleniowych BVLOS), 1,5h-2h czasu zajęć praktycznych na ziemi oraz 6h-6,5h ćwiczeń w samym locie.